Általános információk | Curriculum Vitae | Művészi hitvallás | Díjak     | Megrendelés |


Részlet a filmből | indítás

Riport Dénes Gáborral a filmről | indítás

A dokumentumfilmekhez | vissza

Portréfilm Schuller Imre rendező, operatőrről

Schuller Imre rendkívüli művész, aki szakmai tudásával, alázatával sokaknak mestere, szakmai példaképe mind a mai napig. Soha nem hívták a főiskolára tanítani, de már életében műtermet neveztek el róla, amelyben szinte minden filmgyári operatőr dolgozott. Generációk nőttek fel, akik azokon a berendezéseken készíthették különleges felvételeiket, melyeket Ő tervezett, szerkesztett, Ő harcolt ki, Ő teremtett meg. Munkássága alatt olyan technikai találmányokat fejlesztett ki, vezetett be, amelyek új formanyelvi és technikai lehetőségekhez jutatták az egész szakmát, és amelyeket a nagy profi filmtechnikai cégek gátlás nélkül lekoppintottak és később szériában gyártottak.

Ő alkotta meg az első szinkronhangos felvételek készítésére alkalmas kamerát, amely alkalmas volt közeli és távoli felvételek készítésére, úgynevezett 'nagyvarióval' volt felszerelve. (Ma minden kiskamerán, fényképezogépen alap tartozék.) E kamera elsŐ példánya egy tejesköcsögből, néhány méter megolvasztott ólomcsŐbol készült. Ezt a szakma csak köcsögös blimpnek hívta, és használta évtizedeken keresztül. Ma már minden kamera e paraméterekkel készül.

Ő találta ki és készítette el az elsŐ hordozható minikránt, amelyet egy személygépkocsival is lehetett szállítani. Ma a világban ugyanezen elvek alapján készülnek a hasonló berendezések. Csak anyaguk és színük változott.

Ő dolgozta ki az optikák elé szerelhető előtétlencsét, amely ma már nélkülözhetetlen eszköz az operatőrök számára, amely lehetővé teszi, hogy távolról is közeli felvételeket készíthessünk.

Az Ő találmánya volt az elsŐ hazai víz alatti kamera, amely képes volt a levegőből felvett tájkép látványából egy jeleneten belül víz alá ereszkedni.

Az Ő találmánya volt az első akkumulátorral működtetett lámpa, amelyet először Afrikában használt, majd a híradós kollegák jóvoltából a bécsi Hruscsov-Kennedy találkozón a világ valamennyi film és Tv tudósítója e lámpák fényében dolgozott. Azonnal lekoppintották. Rövidesen meg is jelent a nyugati piacon. Vett is a Mafilm a külföldi gyártóktól két darabot.

A világon először Ő fejlesztette ki az első úgynevezett macró-variót, azt a speciális szerkezetet, amely segítségével egy gombostű fejérol készült képen belül is még variózni lehet. E technikával készült legismertebb filmje a 'Requiem', és az 'Átkelés a Gránikuszon'

Munkájának elismeréseként első kitüntetéseit nem a filmszakmától, nem a kultúrpolitikától kapta, hanem más szakmától. Ő lett az első és valószínűleg az utolsó filmművész, aki az Erdészet Kiváló Dolgozója c. kitüntető megtiszteltetésben részesült. Balázs Béla díjat, Érdemes Művészi elismerést csak jóval később kapott.

Schuller Imre 1947-ben került a filmszakmába. Nem játékfilmek operatőreként lett ismert, hanem olyan rendhagyó alkotások révén, amelyek kiállták az idő próbáját. Számos filmje mellett, 'Az erdő királya', a 'Requiem', az 'Átkelés a Gránikuszon', a 'Holdfogyatkozás', a 'Hajnali imádság', mind, mind különleges, megismételhetetlen filmek, amelyek magukon viselik a művész egyedi kézjegyét.