Általános információk | Curriculum Vitae | Művészi hitvallás | Díjak     | Megrendelés |


Részlet a filmből | indítás

A dokumentumfilmekhez | vissza


Budapest - Műtő (Nappal belső)
Egy szempár figyel. A szemüvegén egy műtő környezete tükröződik. Lassan tágulni kezd a kép. Egy ortopédiai műtét közepén vagyunk. A szempárról kiderül, hogy orvosnőé. Ő irányítja a körülötte álló négy hatalmas zöldbe burkolt férfit. Az operáló orvos, Dr. Farkas Judit, kijön a műtőből, leveszi magáról a maszkot, a köpenyt.

Németország - Mercedes AG (Nappal belső)
Közeliben egy szemüveges szempár figyel. Szemüvegén egy számítógép monitor képernyője érzékelhető. Kitágul a kép. A Mercedes gyárban vagyunk, ahol több fehérköpenyes mérnök állja körül a hatalmas képernyőt. A monitor előtt civilben Ördögh László, éppen egy embermodellt mozgat a mérnököknek, és virtuálisan beülteti a legújabb Mercedes anyósülésére. Kiszáll, beül, egy gombnyomásra a modell mérete megnő. Ugyanezen műveleteket megismétli. A mérnökök kérdeznek, elismerően bólogatnak. A szalagról futnak le az új mercik. Ördögh László formatervező, festő, szoftver fejlesztő és tervező bemutató képsorai.

Szlovénia - Hermes Irodaház (Nappal belső)
Egy szempár figyel. Előtte papírok, számsorok, a számítógép monitorán érthetetlen betűk és számok. A film harmadik szereplőjét, Szeredy Csaba programozót bemutató képsorok.

E képsorokkal indul a film, amely egy világviszonylatban is egyedülálló találmányt és annak megalkotóit mutatja be. A találmány Dr. Farkas Judit ortopédsebész, Ördögh László az ANTHROPHOS 3D embermodell megalkotója, Szeredy Csaba programozó, továbbá matematikusok, mérnökök, számítástechnikai szakemberek közös munkájának eredményeként jött létre.

A film közvetítésével a néző olyan eszközt ismerhet meg, amely láthatóvá teszi a láthatatlant, az emberi testet belülről, mozgás közben. Segítségével láthatóvá válnak a mozduló csontok, izületek, inak, porcok, de még az idegek is. A találmány, a 'HOLO PEDRO MoVie' a világon elsőként alkalmas komplex mozgáselemző vizsgálatra. Segítségével olyan mozgásszervi betegségeket lehet diagnosztizálni és gyógyítani, amelyek mind a mai napig, az okok ismeretének hiányából fakadóan, az orvosilag reménytelen esetek sorába tartoztak. A hagyományos röntgen vagy képdiagnosztikai eszközök (CT, Emeri, UH) a csontokat, izületeket csak statikus állapotban képesek vizsgálni. Minden mozgás térben és időben zajlik, komplex folyamat. A kóros mozgás sem csak egy tünetben nyilvánul meg. Ezért óriási jelentősége van a mozgásközbeni elemzésnek, vizsgálatnak, a kóros elváltozások modellezésének.

A vizsgálat a beteg számára fájdalommentes, gyors és egyszerű. A betegre kapcsolnak néhány érzékelőt, majd néhány lépést megy egy speciális páston, és a számítógép képernyőjén háromdimenziós képen máris láthatóvá válnak a testen belüli mozgás zavarai, azok az integrációs pontok, amelyek nem rendeltetésszerűen működnek. A talpnyomást, a rotációt, a tengely körüli forgásokat mérő és vizualizáló opciós eszköz a számítástechnika, az orvostudomány, a matematika, a fizika, sot a filozófia együttes segítségével képes az egész emberi testet mozgás közben vizsgálni. Óriási jelentősége a berendezésnek, hogy az eddigiektől eltérően, nem csak csontokat, izmokat, lágy részeket, hanem neurológiai paramétereket is lehet vele vizsgálni.

A mai orvostudomány a tapasztalatok birtokában dönt egy-egy betegség diagnosztizálásában, illetve gyógyításában. Szokták mondani, hogy a belgyógyász mindent tudhat, de semmit sem lát. A sebész mindent lát, de az összefüggésekről keveset tud. A patológus az, aki mindent tud, és mindent lát, de már későn. A bemutatandó technika forradalmasíthatja az eddigi tudást. Mindenki mindent láthat és tudhat, mindenkinek megadatik az esély, hogy ne legyen késő egy-egy betegség felismeréséhez, gyógyításához.

Eddig három dimenzióban gondolkodott a világ. A szenzációszámba meno 3D- modellek, a térérzetet adó sztereo- technikák, ma már eszközök csupán az új, a 4 dimenziós valóság megalkotásához. A hyper-tér, amely eddig csak elméletben, csak boncasztalon vált valósággá most láthatóvá válik, és segítségével láthatóvá teszi az eddig láthatatlant, az emberi test neurológiai hálórendszerét, amely irányítja mozgásunkat, életünket.

A negyedik dimenzió segítségével elvégezhetnek virtuális műtéteket, hatáselemzéseket, új műtéti eljárásokat kísérletezhetnek, személyre szabottan alakíthatnak ki segédeszközöket, átalakíthatnak mozgásformákat, hibás mozgásbeidegződéseket.

Forradalmi szerepe lehet továbbá sportban, a sportolók teljesítménynövelésében, a korszerű ergonómiában, a járműiparban, ipari létesítmények, épületek tervezésénél. Természetesen csak egy olyan közegben, ahol az ember a legfőbb érték, ahol fontos, hogy egészségesen, jó hangulatban, fájdalommentesen tudja élni az életét.

A film nem elsősorban az egészségügy új berendezéséről szól. Sokkal többet szeretne érzékeltetni. Arra ad példát, hogy ha a különböző szintű és eddig monopóliumként kezelt szaktudást, egy cél érdekében integrálják, akkor valóban csúcsteljesítmények születhetnek. Bolyai és Neumann szellemi örökségének folytatásaként a verseny és az együttműködés, ha közösen van jelen, akkor az sokkal hatásosabb, mint csak a verseny , vagy csak az együttműködés. Meg kell tanulnunk együtt gondolkodni bizonyos eddig megoldhatatlannak bizonyuló problémákon. A mai világban nélkülözhetetlen az interdiszciplináris gondolkodásmód, amely segítségével ott lehetünk a világ élvonalában.

Persze Magyarországon vagyunk. A film elején bemutatott szereplők egy épület alagsorába mennek. A hosszú folyosóról különböző műhelyek nyílnak. Villanyszerelők, festők, lakatosok. A következő ajtón tábla HOLO PEDRO MoVie, mert a bemutatott berendezés ma a Testnevelési Egyetem alagsorában működik, ahol szívességből, szakmai szolidalításból adtak helyet a világraszóló találmánynak. Az alkotók igazán tudhatják, hogy senki sem lehet próféta a saját hazájában.